Indonesische basisschool schorst 14 kinderen omdat ze hiv hebben

Op een basisschool in Indonesië zijn 14 kinderen van school gestuurd, omdat ze hiv hebben. De school werd door ouders van klasgenootjes onder druk gezet.

13 februari 2019

Op de school in Surakarta, een stad midden op het eiland Java, zitten kinderen in de leeftijd van 7 tot 12 jaar. “We hadden geen keuze,” zei schoolhoofd Karwi tegen de Jakarta Post. “We hebben de leerlingen aangenomen omdat iedereen het recht op onderwijs heeft – tot deze protesten binnenkwamen.”

Protesterende ouders kwamen achter de hiv-status van de kinderen tijdens een ouderavond in januari. Ze dreigden hun eigen kinderen van school te halen als de leerlingen met hiv niet zouden worden weggestuurd.

Het onderwijsbureau van Surakarta geeft aan dat een nieuwe school voor de leerlingen inmiddels is gevonden, maar spreekt over discriminatie geen woord: “Het belangrijkste is dat ze hun studie kunnen vervolgen.”

 

Stigma

De Indonesische kinderbescherming spreekt zich wel uit: “Voorlichting over hiv en aids moet verbeterd worden.” Daar hebben ze helemaal gelijk in. Sinds 2010 is het aantal mensen dat sterft aan aids in Indonesië toegenomen met 68%. Dat komt ook doordat stigma en taboe rond hiv er zo hoog is, dat mensen hun hiv-status vaak niet (willen) weten. Naar schatting van UNAIDS weet slechts 42% van de 630.000 mensen met hiv dat ze met het virus leven. 


Geen toegang tot zorg

Seksuele gezondheidszorg is er verboden voor mensen die niet getrouwd zijn, of jonger zijn dan 21 jaar. In het streng Islamitische land onderdrukt de overheid minderheden steeds meer. Het geweld tegen homo’s neemt daardoor overal in de samenleving sterk toe.

Foto: Seika Natsuki, CC-BY-SA 2.0

 

Aidsfonds gebruikt cookies om de website goed te laten functioneren, webverkeer (geanonimiseerd) te analyseren, socialmedia-filmpjes en -posts te tonen en gericht te kunnen adverteren. Je geeft toestemming voor deze cookies door op accepteren te klikken. Ben je niet akkoord, wijzig dan je voorkeuren. Meer informatie