Aidsfonds trekt campagne “het virus dreigt te winnen” terug

In nauw overleg met de Hiv Vereniging heeft Aidsfonds besloten om de huidige campagne “het virus dreigt te winnen” terug te trekken. Hoewel de campagne uitgebreid van tevoren is getest, is gebleken dat veel hiv-positieven zich door de campagne gekwetst en gestigmatiseerd voelen. Dat is niet de bedoeling geweest van de campagne.

Aidsfonds heeft bewust gekozen voor een harde boodschap omdat de afgelopen jaren hebben uitgewezen dat de beeldvorming over hiv en aids niet in lijn is met de realiteit. De campagne is bedoeld om de noodzaak van het bestrijden van hiv en aids in de wereld onder de aandacht te brengen van het brede publiek in Nederland. Van de 37 miljoen mensen wereldwijd die leven met hiv, heeft nog niet de helft toegang tot zorg en hiv-remmers. Dat neemt niet weg dat mensen in Nederland die leven met hiv en wel toegang hebben tot hiv-remmers, dezelfde levensverwachting hebben als mensen zonder hiv. Bovendien kunnen mensen die succesvol worden behandeld het virus niet overdragen.

Wat nog lang niet is afgelopen, is de aidsbestrijding en de urgente boodschap voor de komende jaren. Voor het eerst in jaren stagneert de daling van het aantal nieuwe hiv-infecties wereldwijd. In sommige landen, in bijvoorbeeld Oost-Europa, neemt het aantal hiv-infecties alarmerend toe. Tegelijkertijd neemt de internationale financiering van de aidsbestrijding af. Het einde van aids in de wereld kan alleen maar met elkaar bereikt worden door de harde realiteit onder ogen te zien, in Nederland en ook daarbuiten.

Lees hier de belangrijkste vragen over het stopzetten van de Aidsfonds campagne.

We gebruiken cookies om webbezoek (geanonimiseerd) te analyseren om verbeteringen aan te brengen, content van sociale netwerken te tonen en gericht online te kunnen adverteren. Als je hiermee akkoord bent, hoef je je voorkeuren niet te wijzigen. Meer informatie