Online seksles naar Nederlands voorbeeld in Zuid-Afrika

Antwoorden op de ongemakkelijke vragen die je niet durft te stellen én de juiste hulp wanneer je die nodig hebt. In Zuid-Afrika is een vernieuwde B-Wise gelanceerd, een online voorlichtingsplatform voor jongeren over seks, liefde en gezondheid. Bij de ontwikkeling is samengewerkt met het team van Aidsfonds – Soa Aids Nederland dat verantwoordelijk is voor het Nederlandse jongerenplatform Sense.info.

Alles op één platform

B-Wise brengt verschillende organisaties en campagnes samen, en linkt laagdrempelige online voorlichting, telefonisch advies op maat en zorg in de kliniek aan elkaar. Zo kunnen jongeren bijvoorbeeld zien of de hiv-preventiepil PrEP iets voor hen is door online een aantal vragen beantwoorden.

Zo ja, dan zoek je via het platform meteen een kliniek bij je in de buurt. Door een samenwerking met de grote telecomproviders is de website gratis toegankelijk, dus ook als je data op is kun je ‘m bezoeken.

De epidemie in Zuid-Afrika

Zuid-Afrika is het zwaarst getroffen land in de hiv-epidemie; 7,5 miljoen mensen hebben er hiv en jaarlijks sterven meer dan 70.000 mensen aan de gevolgen van aids. Minder dan de helft van de Zuid-Afrikaanse jongeren tussen 15 en 24 jaar weet manieren om hiv te voorkomen correct aan te wijzen, laat een onderzoek van UNAIDS (2018) zien. Mede door dat gebrek aan kennis liepen vorig jaar nog 70.000 jongeren hiv op. Daar moet B-Wise het verschil in gaan maken.

Jonge vrouwen harder getroffen

B-Wise werd deze week gelanceerd met een campagne in samenwerking met MTV en verschillende influencers. Het eerste onderwerp: geweld tegen vrouwen.

Dat is een groot probleem in het land, en genderongelijkheid zorgt er ook voor dat jonge vrouwen tot wel vier keer meer door hiv worden geraakt dan jonge mannen. B-Wise biedt dan ook handvatten voor jonge vrouwen om met zo’n situatie om te gaan en gepaste hulp te zoeken. 

Ervaring in Nederland

B-Wise is ontwikkeld op initiatief van het Zuid-Afrikaanse ministerie van Gezondheid, in samenwerking met lokale organisaties. Experts van Aidsfonds-Soa Aids Nederland adviseerden daarbij, zodat kennis en ervaring die in de afgelopen 10 jaar is opgedaan bij het Nederlandse jongerenmerk Sense kon worden ingezet.

Foto van het team achter B-Wise in 2019
Het team achter B-Wise in 2019

Dat betekent geen 1-op-1 kopie, maar dat de ontwikkeling is gedaan met dezelfde basisprincipes. Zo staan jongeren centraal in het hele proces: ze leveren input en feedback, zodat het platform aansluit op hun taal en belevingswereld. In plaats van een versnippering in online informatie en diensten, werken verschillende organisaties samen aan één platform, en worden verschillende diensten aan elkaar gekoppeld. Het platform is dus meer dan de website: ook alle diensten erachter worden geoptimaliseerd voor de gebruiker. Zo kunnen jongeren hier makkelijk hun weg in vinden. 

Ook in Kenia aan de slag

Het huidige B-Wise is geen eindpunt, maar blijft steeds in ontwikkeling om relevant te blijven en een veilige plek te vormen voor álle jongeren. Dat geldt ook voor Sense: de website krijgt binnenkort z’n derde versie. En ondertussen wordt in Kenia, ook met advies van de Sense-experts, aan jongerenplatform One2One gewerkt. Want toegang tot goede voorlichting en gezondheidszorg is essentieel voor een gezonde generatie. 


Voorlichting voor iedereen

Samen met jou zorgen we dat goede voorlichting en preventiemiddelen sneller beschikbaar komen. Overal en voor iedereen. Help je mee?

Help mee
Aidsfonds

Contact